Vanliga frågor
Vanliga frågor
Vanliga frågor
Här kan du läsa mer om vanliga frågor kring våra tjänster.
Hittar du inte svaret på din fråga här svarar vi gärna på telefon 031-313 02 02 eller via e-post till adam@prestigo.se
Vanliga frågor
Det beror på hur stor omfattningen på tillbyggnaden är. För att belysa ett par exempel så tar en tillbyggnad i ett plan på 15 m2 och en platta på mark ca 3 månader. Ska det byggas ett badrum så kan torktider tillkomma för plattan. En tillbyggnad i två plan på sammanlagt 100 m2 golvyta med platta på mark tar ca 5-6 månader att utföra.
2 år garanti gäller från slutbesiktning. Därefter så har vi ett ansvar på upp till 10 år om man upptäcker ett fel som legat dolt och kan bevisas varit där från början. Vissa av våra leverantörer av material har även längre garantitid på vissa produkter som tex fönster där det är vanligt med garantier på upp till 20 år.
Förberedelser i form av bygglovshandlingar, ansöka om bygglov samt planera hur du vill ha det. Ha kostnaderna klara genom en detaljerad, bra offert samt avtal innan byggstart (minimera dolda kostnader). Förberedelser i form av bygglovshandlingar, ansöka om bygglov samt planera hur du vill ha det. Ha kostnaderna klara genom en detaljerad, bra offert samt avtal innan byggstart för att minimera dolda kostnader.
En offert brukar normalt ta upp till en vecka att göra klart efter vi fått in all information vi behöver om ditt projekt.
Allt beror på vilket arbete som ska utföras och var. Vi arbetar hela tiden med smarta lösningar för att i största möjliga mån se till att du kan bo i ditt hem under arbetets gång. Vi arbetar med dubbla slussar för att minimera damm från arbetsområdets yta till ytan där du bor under tiden vi arbetar.
Vi har egna projektledare, snickare, målare samt plattsättare. Övriga kompetenser hyr vi in från våra samarbetspartners i form av underentreprenörer.
Ja, vi har möjlighet att hjälpa till med bygglovshandlingar som kommunen kräver för att ditt projekt ska bli klart för att byggas.
Vi hjälper till med er bygglovsansökan samt administreringen och kontakten med ert Stadsbyggnadskontor i er Kommun.
Vi använder oss endast av proffsiga materialleverantörer som tex XL Bygg, Beijer Byggmaterial och Woody. Detta då vi anser att de levererar material av marknadens högsta kvalité. Materialet kan ibland vara lite dyrare än vanligt men det sparar istället på arbetstiden vilket i slutändan resulterar i hög kvalité till bästa möjliga pris.
Vi arbetar normalt vardagar från kl 7.00 till 15.30
Alla våra anställda är utbildade alternativt validerade inom sin profession. De har även ID06 identifikation fastsatta på sina arbetskläder så att det är lätta att se vem de är och att de kommer från Prestigo.
Det bästa är att alltid ha så mycket information och beslut som möjligt innan vi startar igång. Detta gör att det blir både lättare och kostnadseffektivare för både dig som kund och oss Prestigo. Vi vet dock att det inte alltid är möjligt att få med precis alla val innan vi startar och då ser vi till att lösa även detta så gott vi kan.
Vi går då vidare i processen med att se till att få fram alla detaljer till arbetet som är viktiga för arbetets genomförande så att arbetet flyter på så bra som möjligt. Alla handlingar tas fram för att kunna starta arbetet enligt överenskommen tid. Efter detta så påbörjar vi våra arbeten och arbetar tills vi är klara enligt den tidsram vi fått.
Ja, skriv och förklara med en bild eller skiss så kan vi säkert hjälpa er. På vår hemsida har vi även en tjänst är du kan boka mindre arbeten. Se ”servicejobb” (kommer inom kort).
Det beror väldigt mycket på hur stor belastning det är på avdelningen som har hand om byggloven i Kommunen där du vill bygga. I vissa fall har det tagit några veckor i andra fall många månader. Det är viktigt att vara ute i god tid innan du vill sätta igång byggandet.
I bygglagstiftningen finns instruktioner på vad som klassas som bygglovspliktigt. Mer information kring detta finns på Boverkets hemsida.
Vi kan hjälpa dig med att ta fram informationen av vad som kärvs alternativt att du vänder dig till Kommunen där du bor och frågar.
Material, arbeten och förutsättningar som står i offerten är det som ingår. Övriga material och arbeten ingår inte och kostnader för dessa tillkommer utöver offerten.
Vi tar initialt inte med ett exakt pris på deras arbeten då det är svårt att uppskatta ett pris från vår sida då vi inte är specialiserade inom deras område. Underentreprenörerna kommer ut i ett senare skede och lämnar pris separat, oftast efter första presentationen av vår offert.
I Storgöteborg och Storstockholm. Det har även inträffat att vi gjort arbeten på andra orter i Sverige för vissa kunder som vi känner.
Det är en förkortning av kontrollansvarig. En tredjeparts person som är ansvarig inför kommunen att se till att vi byggt enligt gällande regler.
Renovering av ett badrum brukar ta cirka 3 veckor i normala fall när omfattningen inte är alltför stor.
Ja det går bra. Vi reserverar oss dock för att garantin på materialet inte gäller genom oss själva samt att ansvaret ligger på dig som kund att ställa fram materialet åt oss på rätt tid och på rätt plats medan vi bygger så vi inte behöver stå still när vi arbetar.
Det beror mycket på vilken beläggning vi har vid kontraktsskrivning. Vi stävar hela tider efter att ha minst en 6 månaders planering. Ibland får vi luckor dock förskjutningar på projekt och kan då kan vi anpassa oss och utföra mindre arbeten snabbare.
Vi anpassar dessa efter arbetet som ska utföras hos kund. Exempel på avtal är Hantverkarformuläret och ABS 09 som snvänds oftast till privata kunder. AB04, ABT06 använder när företag beställer från oss.
Nej, en besiktningsman brukar vara en 3:e part som är opartisk.
Vi utför snickeriarbeten, måleriarbeten och plattsättningsarbeten samt entreprenader där vi samordnar hela arbeten med olika yrkeskategorier inom bygg.
Ja. Från Skatteverket kan då få upp till 30% avdrag upp till 50 000 kr per år i avdrag på arbetskostnaden. Det bästa är att kontakta Skatteverket innan påbörjad byggnation för att få reda på vad du kan få i ROT-avdrag.
Våra hantverkare har dagböcker där de skriver in vilka moment som har utförts och hur lång tid det har tagit och det går alltid att ta del av.
På materialpriserna lägger vi på 10% påslag för att administrera materialkostnaden. Sedan kan det vara bra att veta att det alltid är medräknat mellan 5-10% i spill på materialet.
Vi brukar använda Hantverkarformuläret och Entreprenadkontrakt ABS när vi skriver kontrakt med privatpersoner. Vilken utav de gällande som finns avtalen vi använder beror dock på omfattningen av arbetet.
Vanliga frågor om måleri
Ja, de har målarutbildning och de som senare i livet velat bli målare har genomgått en validering för att säkerställa att de kan sitt yrke.
Ja, vi hjälper till med att ta fram den färgen du vill ha. Ge oss färgkoden så löser vi det. Du kan titta ut din färg på din närmaste färghandel och notera färgkoden.
Oftast kan vi hjälpa till med att måla ytterligare i samband med att vi målar annat på plats. Vi planerar ofta med att det kan tillkomma lite extra arbeten under arbetets gång. Prata med din kontaktperson på Prestigo om du behöver mer hjälp.
Det är en svår fråga att svara på. Alla är vi olika och uppfattar kvalité jämfört med pris på olika sätt. Det finns dock bra riktlinjer som vi utgår ifrån och det är ett dokument som heter ”besiktningsmanual för måleriarbeten”. Där står allt om hur man ska bedöma ett måleriarbete om inget annat avtalats. Vi stöter även på kunder som vill ha en högre kvalité än manualen föreskriver och då hjälper vi även till med det speciella utförandet.
Vanliga frågor om plattsättning
Att renovera ett badrum tar cirka 3 veckor, i storleken på ca 5 kvm, om omfattningen inte är så stor.
Kolla in vår färdiga kalkyl här.
Ja, det är oftast möjligt att flytta på avloppet. I vissa fall behöver man tänka till rent konstruktionsmässigt innan man utför detta moment.
Planera är bäst att börja med innan man ska renovera sitt badrum. Val av material, placeringar, belysning och inköp så allt finns på plats när man ska börja, ibland tar vissa material tid att få levererade.
Läs gärna vår artikel om badrumsrenovering där vi delar med oss om våra tips för hur du skall lyckas bäst med din renovering.
Förstärkning behövs om man ska fästa saker i väggarna, t.ex. handfat.
Förstärkning av väggar sker med plywood eller träreglar.
När du sätter in dina förstärkningar kan det vara bra att rita in alla mått med placeringar på ett papper, en bild kan också hjälpa till.
Produkten som ska upp på väggen brukar visa det, annars är det bra att fråga leverantören vart man ska placera förstärkningen.
Vi samarbetar med inredningsarkitekter som kan hjälpa dig.
Vi samarbetar med elektriker som hjälper oss med att installera all el.
Du behöver montera skyddskåpor i taket innan du gipsar pga brandrisk.
Fallet mot brunn är viktigt, det får inte finnas bakfall. Vi följer branschreglerna från BVV 15:1 när vi utför våra badrumsrenoveringar.
Du kan ta ett längre vattenpass samt även komplettera med att använda dig av en kula.
Dubbla tjockleken på elgolvvärmeslingan, då fördelas värmen på bästa sätt. Dubbelkolla med leverantören av golvvärmen.
Är gipsen på väggarna och golvet flyttspacklat, så tar ett badrum att plattsätta 5-6 dagar, ca 5 kvm yta. Då ingår tätskikt, kakel på vägg och klinker på golv. Läggningen görs då med snöre eller ”frihand”. Vid läggning med kryss och mer arbete med avjämningar med fix så kan det bli en till ett par dagar till.
Vanliga frågor om vindsrenovering
Vi använder oss av en isoleringsmetod som kallas för sprutskumisolering. Denna går till så att vi monterar masonit på råsponten och sedan kommer ett företag och sprutar 100cm skumisolering på masoniten. Denna metod gör oftast att väggarna inte bygger någonting utanför takstolarna och dessutom uppfyller den ändå kraven.
Ja, om det inte finns krav på att vinden ska vara en brandcell eller att konstruktionen i balkarna behöver skyddas. Om det finns sådana krav så kan man antingen klä in balkarna med gips eller brandskyddsmåla dem.
Vi kan utföra detta. Ibland krävs dock att vi behöver avlasta trapphålet med erforderlig konstruktionsmaterial och anvisningar från tex konstruktör.
Ja, vi har snickare som kan utföra detta. I första hand så rekommenderar vi att ni kontaktar en trappleverantör för att se på de lösningar som finns tillgängliga.
Om ni har kablar som tillhör en operatör så måste en certifierad installatör utföra flytt/dragningar av dessa kablar. Vi hjälper ofta till med att administrera detta arbete.
För att din vind ska ha en boyta överhuvudtaget så måste det finnas en takhöjd på minst 190cm på ett utrymme av minst 60cm. Uppfylls detta så mäter man även 60cm in på det utrymme där takhöjden passerar under 190cm.
Läs gärna vår artikel om hur du kan inreda vinden och göra en god investering.
Ja, om arbetet inte är bygglovspliktigt. Krävs det bygglov för arbetet så måste slutbesked från kommunen lämnas för att vinden ska kunna nyttjas.
Läs gärna vår artikel om hur din vindsrenovering kan ge dig nya utrymmen.
Vanliga frågor om kontorsrenovering
Det beror på hur stor yta det handlar om och hur amitiöst projektet är. Vid renovering av ytskikt, dvs väggar, tak och golv på ett kontor med golvytan 100m2 så tar det ca 2 veckor.
Det börjar med en planering där vi går igenom olika val, utförande samt budget. Sedan så planerar vi tillsammans in en lämplig tid för genomförandet av projektet och genomför det på den tiden. När allt är klart så är det bara att flytta in.
Läs gärna vår artikel om kontorsrenovering där vi går igenom genomförandet av renoveringen mer utförligt.
Det beror på omfattningen och om renoveringen innefattar moment där bygglov är nödvändigt. Hör gärna av er till oss så kan vi se hur det ser ut i ert projekt.
Ja, det finns ofta möjlighet att renovera kontoret utan att verksamheten stängs ner. Vi anpassar oss efter era behov.
Efter att planen på hur ni vill få kontoret renoverat är klart och vi skrivit ett avtal så behöver ni inte göra mer än att eventuellt bistå oss med information som kan dyka upp på frågor när vi bygger. Är kontoret fyllt med möbler så behöver ni ställa undan dessa om ni inte anlitat oss till att göra det.
Ja, vi utför/anpassar dem enligt era önskemål.
Läs gärna vår artikel om hur en kontorsrenovering kan gå till.
Vi utgår alltid från vår företagsprocess som är över 300 punkter lång. Där bokar vi steg för steg av alla steg vi kommit överens om att göra i renoveringen för att säkerställa att vi gör ett arbete med hög kvalité och inte missar något viktigt under renoveringen.
Vi har en entreprenadförsäkring som täcker skador som vi bär ansvaret för under byggnationen och renoveringen av ert kontor.
Ja. Vi har en entreprenad- och allriskförsäkring som täcker skador på ditt hus/fastighet under tiden när vi arbetar på plats. Vi kan även stå med som ansvariga för samordningen av arbetsmiljön och Skatteverkets personalliggare.
Vi ser till att snabbt genom vårt kontaktnät se till att få fram hjälp av asbestsanerare, utredare av fuktskadeproblem för att minimera risken att renoveringen drar ut på tiden. Givetvis så meddelar vi även er om vad som hänt och ofta kan vi ge ett pris på vad det otförutsedda kommer att kosta.
Vi samarbetar med ljuskonsulter som kan hjälp till med rätt ljus anpassade efter era behov.
Det kan vi göra om det är tekniskt möjligt. Våra snickerier kan utföra specialdesignade möbler efter era behov. Ge oss en skiss eller en ritning så tar vi fram detta.
Självklart. Små arbeten är lika viktiga för oss då våra större projekt inte alltid är igång och då behöver vi fylla ut vår tid för våra arbetare. Vi är lite tacksamma att ni anlitar oss för större entreprenader som mindre specifika arbeten.
Ja, det kan vi. Är det större avfallsmängder så kan vi ofta placera container en bit från era lokaler och lösa tillstånd för att ha containern där. Vid mindre mängder avfall kan vi ta med dessa till vårt lager för att slänga det där.
Normalt så tar vi över det ansvaret när vi utför våra arbeten hos er.
Det beror på. Är vi ensamma i området där vi arbetar samt tar över arbetsmiljöansvaret så är vi ansvariga för arbetsmiljön. Delar vi ytan där vi arbetar och även andra eller ni arbetar så är ansvaret ert.